Het verhaal achter Rotaryclub Sassenheim

Afgelopen 10 november stond er een mooi artikel over onze club in De Teylinger:

De 35 leden van Rotaryclub Sassenheim ontplooien de mooiste activiteiten voor een ander, vaak in de buurt en achter de schermen. Van ontwikkelingshulp tot vakantieplezier voor álle kinderen, van wereldwijde poliobestrijding tot broodjes voor zorgpersoneel. Maar hoe en wat doen ze dan precies?

De leden van een Rotaryclub hebben allemaal een andere achtergrond. Van hovenier, notaris tot arts, alle beroepen zijn vertegenwoordigd. En dat maakt het ook zo uniek. Met die ervaring, denkkracht en netwerk kan de club veel zaken van de grond krijgen. Enige verbinding tussen de leden is hun betrokkenheid met Sassenheim waar ze wonen of werken.

Internationaal

Naast de lokale leden heeft Rotary een internationaal netwerk van 35.000 clubs over de hele wereld. Dat internationale netwerk geeft kracht om internationale zaken aan te pakken. Neem bijvoorbeeld het Polio-end-now-programma of de hulp bij natuurrampen met shelterboxen. Het polioprogramma heeft bijgedragen aan het bestrijden van polio wereldwijd. En een shelterbox geeft 10 personen op de ramplocatie een overlevingspakket met daarin tent, waterzuivering en medicijnen.

Lokale projecten

De Rotaryclub in Sassenheim bestaat bijna 50 jaar en heeft in die jaren veel maatschappelijke projecten gerealiseerd. Een paar voorbeelden hiervan zijn de revitalisatie van het Park Rusthoff en de bouw van het Sassenest in het park, of de fondsen die bijeen zijn gebracht voor het hospice en andere welzijnsorganisaties. De projecten zijn niet altijd groot, zo geeft de club ook jaarlijks een kind uit Sassenheim de mogelijkheid om op vakantie te gaan naar Vlieland.

Fondsenwerving

Door het organiseren van activiteiten zoals streetgolf voor bedrijven of verkoop van door de clubleden zelf opgemaakte amarylisschalen brengt de club geld bijeen voor de goede doelen. Daarnaast steken de leden van de club ook gewoon de handjes uit de mouwen om goede doelen te ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld schoonmaakacties in het Park, het plaatsen van stoeptegels “Hier begint de zee” in de gemeente Teylingen of het bieden van opvang voor uitwisseling van jongeren uit andere werelddelen.

Beeld

Vroeger was Rotary een besloten club. Tegenwoordig zijn de clubs veel opener. Via website en social media wordt veel gecommuniceerd over de activiteiten. En het staat vrij voor mensen die iets vanuit hun beroep voor de maatschappij kunnen betekenen langs te komen bij een bijeenkomst om te kijken of een lidmaatschap van een Rotaryclub iets voor hun is.

Nieuw project: fontein

Dit jaar heeft Rotaryclub Sassenheim een nieuw project omarmt. Het aankleden van het kerkplein in Sassenheim met een mooi en groot fontein voor de nieuwbouw van supermarkt Hoogvliet. Deze fontein bestaat uit zogeheten bedriegertjes die uit de grond variërende waterstralen spuiten, vergezelt met mooie verlichting. Het is bedoeld om het plein aantrekkelijker te maken, maar heeft ook een functie ter bevordering van de sociale duurzaamheid van de gemeenschap. Met kunst en bankjes moet het een ontmoetingsplek worden voor alle inwoners van Sassenheim. Hoewel het nog een aantal jaar zal duren voordat een en ander is gerealiseerd, heeft de club het project en de fondsenwerving al opgestart. Met gemeente, Hoogvliet en STEK wordt gesproken over de realisatie en ontwerp. De voortgang van het project fontein kunt u volgen op de website.

Amaryllisactie

Na het succes van vorig jaar verkoopt Rotaryclub Sassenheim ook dit jaar weer sfeervolle amaryllisbollen in een luxe schaal als kerstattentie. De schalen worden door de leden zelf opgemaakt en kosten € 25 per schaal. De amaryllissen zijn prachtig tijdens de kerstdagen voor thuis of als geschenk. De actie is ook dit jaar gekoppeld aan een goed doel; een sporttoestel voor de beweegtuin van woonzorgcentrum Bernardus in Sassenheim. Op de website www.rotary-sassenheim.nl vindt u meer informatie over de projecten.

Note: de Amaryllisactie is inmiddels afgerond. Alle verkochte schalen zijn 20-22 November uitgeleverd. Begin 2022 zal er een overhandiging zijn van een mooie cheque aan Bernardus.