Community Aanpak Armoede en Eenzaamheid

Er zijn vele partijen werkzaam in het kader van bestrijding van Armoede en Eenzaamheid. Dit zijn geen eenvoudige thema’s. De schaamte onder de mensen die geraakt zijn door armoede en/of eenzaamheid is vaak groot en en daardoor is hun problematiek vaak onzichtbaar/onbespreekbaar voor de buitenwereld/hulpverlening.

Rotary Sassenheim heeft besloten om de organisaties/stichtingen in het veld in de Gemeente Teylingen te gaan ondersteunen in hun werk. Met instemming van de huidige Wethouder van Armoede, Elsbeth Koek, heeft Rotary een aantal van deze organisaties/stichtingen verenigd. Om de 6 weken is er een gezamenlijk overleg waarbij de vragen: “wie zijn jullie, wat doen jullie en hoe kunnen jullie geholpen worden” centraal staan. Het is gebleken dat het elkaar zien en spreken voor wederzijds begrip, verbinding en ondersteuning zorgt.

De deelnemers op dit moment zijn onder andere:

Het is mooi om te zien hoe deze stichtingen elkaar al weten te vinden voor hulpvragen en aanbiedingen. Er zullen ongetwijfeld nog meerdere partijen aansluiten.

De rol van Rotary Sassenheim binnen deze community:

• Initiator van dit overleg
  • Gespreksleider
  • Adviseur
  • Verbinder
  • Ondersteuner

Overige acties van Rotary Sassenheim voor deze community:

• Meer dan 30 fietsen over de diverse partijen verdeeld;
  • Diverse huishoudelijke artikelen geregeld voor een groep lokaal opgevangen Oekraïners (kookspullen, bestek, servies, spiegels, schilderijen, spelletjes, strijkplanken en-ijzers en vele andere artikelen);
  • Levering van diverse hardware aan Stichting Wish Omnia;
  • Diverse dozen met hulpartikelen voor De Roze hulp;
  • Stichting Gambia voorzien van vele dozen materiaal als zaklampen, pennen, schriften, speelgoed etc;
  • Stichting JOJO voorzien van diverse artikelen.

Deze ondersteuning is een contant doorlopend proces. Er zijn diverse partners die Rotary Sassenheim hebben voorzien van bovengenoemde goederen.  ‘s-Heeren Loo uit Noordwijk is een echte Rotary-vriend en is verreweg de grootste leverancier m.b.t. tot hulpvragen.