EEN NIEUWE KAS VOOR DE BEESTENBOEL

In de zomer van 2019 kwam bij de Rotaryclub Sassenheim een aanvraag binnen van de Zorgboerderij De Beestenboel in Voorhout voor het realiseren van een nieuwe activiteiten kas. De huidige kas is te klein en inmiddels verkocht en ze hopen in het voorjaar een nieuwe te kunnen plaatsen. Een tweetal leden van de Rotaryclub Sassenheim zijn in oktober op bezoek geweest en waren zeer enthousiast over de inzet en betrokkenheid van de beheerders John en Jenny Zuiderwijk. Ze geven 20 kinderen en 10 dementerende uit de Bollenstreek wekelijks een fijne tijd met het verzorgen van al hun beesten op de boerderij.

De gewenste kas geeft een extra dimensie aan de buitenbeleving in het voor- en najaar. Hieronder leggen de beheerders uit waarom dit zo belangrijk is.

Rotaryclub Sassenheim heeft samen met Kringloop Voorhout de aanschaf van deze nieuwe kas mogelijk gemaakt. De kas is in bestelling en wordt 28 februari 2020 geplaatst. Mooi voor het voorjaar!

Hallo, wij zijn John en Jenny Zuiderwijk uit Voorhout en hebben een zorgboerderij, dit houdt in dat wij dagbesteding bieden aan mensen / kinderen met een verstandelijke beperking – autisme – adhd – psychische problemen en mensen met dementie/alzheimer. Wij hebben een kleine broeikas, maar wij merken dat deze te klein is voor onze deelnemers. De oudere dementerenden onder ons vinden het leuk om in de tuin/broeikas te werken.

Maar doordat de kas die we nu hebben klein is, is staan niet  mogelijk. Ze hebben geen overzicht, moeten gebukt staan omdat er geen plek is om op hoogte te werken. Ook vinden we het leuk om bv. in de winter maanden er een zitje te maken zodat er toch in de buiten wereld sociale contacten onderhouden kunnen worden en waar ze de rust kunnen nemen waar nodig is. Het buitengevoel is erg belangrijk, jong en oud bij elkaar is erg leuk en voor de jongeren ook weer leerzaam als er gepraat wordt over vroeger. Doordat met name de dementerenden bij ons dagbesteding hebben kunnen ze langer thuis blijven wonen en blijven ze langer mobiel (in bepaalde gevallen verbetert dit ook). Ook het samenzijn is erg belangrijk, sociale contacten die anders bij het thuis blijven er bijna niet meer is.

John en Jenny Zuiderwijk

Zorgboerderij ‘De Beestenboel’