Actie ‘Heel Teylingen blij, duizend bomen erbij’ groot succes

De actie “Heel Teylingen blij, duizend bomen erbij” van de gemeente Teylingen in samenwerking met Rotaryclub Sassenheim is een heel groot succes. De actie werd op 17 februari jl. afgetrapt in Speeltuin Bijdorp maar inmiddels hebben vele bedrijven, instanties en particulieren zich voor de gratis 1 tot max. 10 bomen aangemeld….. Mooi hoe iedereen betrokken is bij het realiseren van een groener en bewuster Teylingen waarbij al deze extra bomen gaan zorgen voor een reductie van CO2, vergroting van de biodiversiteit en wateropvang en verlaging van de hitte in de zomer. Ook goed om te zien is dat bij deze actie Rotary Voorhout een handje hielp. Zo is er bijvoorbeeld een kweker die helemaal gefocust is op biodiversiteit, hij wil leefgebieden maken voor insecten en natuurlijk oevers aanleggen en hij kan in deze visie de bomen goed gebruiken. Verder is er bijvoorbeeld ook woongemeenschap Parkweide die hun gezamenlijke tuin willen vergroenen. Een ander mooi voorbeeld is het spontane aanbod vanuit het Raamwerk om in park Rusthoff de aanplant te verzorgen.

Het was vrijdag 24 en zaterdag maart een drukke  bedoening naast de ruïne van Teylingen. Achter de schuur van Westerbeek waren donderdag 23 maart alle gratis bomen afgeleverd, die door de gemeente Teylingen beschikbaar waren gesteld. Yvonne van Biezen en Karin Huiberts waren als gastvrouw ook aanwezig. Yvonne: “Eigenlijk is dit een soort van oefenweekend. We werken eigenlijk aan een draaiboek voor het najaar. Door opmerkingen kunnen we dat finetunen.” Leden van Rotary Sassenheim (ondersteund door Rotary Voorhout en vele andere vrijwilligers, vrienden en familie) gingen vervolgens met aanhangwagen en schep op pad om alle bomen te bezorgen en op vele locaties hielpen zij met de aanplant.

Op beide dagen werd er rond 9.00 uur gestart en waren Henk Woppenkamp en Gerard Rutgrink de gastheren. Tussen de middag kwamen de ochtend- en middagploeg samen in de kas, die niet alleen door de zon heerlijk verwarmd werd, maar voor deze speciale gelegenheid ook gezellig was aangekleed met takken met daaraan narcissen en potten narcissen op de tafels. Koffie, thee en broodjes waren voldoende aanwezig en dus was het goed toeven.

De bomen werden in ploegen door heel Teylingen gebracht en eventueel ook geplant. Op vrijdag werden er 10 bomen bezorgd bij Akzo Nobel en aan de Frank van Borselenlaan, Hacint, Bullewie en Frank van Borselenlaan en een aantal bomen aan de Hoofdstraat en Postwijkkade Op zaterdag werden er o.a. 10 bomen gebracht bij woongemeenschap Parkweide, De Torenlaan en Snoeklaan, de Loosterweg. de Prinsenlaan en camping Hoflee Warmond.

De actie loopt nog verder door met als einddoel 1000 bomen te planten. De aanmelding voor de gratis bomen is nu tijdelijk even stopgezet i.v.m. het jaargetijde, maar zal voor de aanplant in het najaar weer geopend worden.

bron nieuwsbericht: Hans Geerlings Blik op Teylingen. Foto’s: Redactie Bol en eigen foto’s